Op basis van meer dan tien jaar woonwensen- en marktonderzoek hebben wij Soulife ontwikkeld, een platform en tool om vraaggericht en vraaggestuurd te kunnen werken. De naam Soulife is een samentrekking van soul, ziel en life, leven. Volgens ons twee essentiële elementen bij het herleiden van de afwegingen die woonconsumenten maken bij het kiezen van een huis. Een belangrijk uitgangspunt daarbij zijn de Soulife leefstijlen. Deze zijn gebaseerd op de waardepatronen die mensen met elkaar delen. De Soulife leefstijlen geven inzicht in de wensen en eisen die verschillende doelgroepen stellen aan hun huis en woonomgeving én in de wijze waarop zij het beste kunnen worden benaderd. Door onze algemene kennis over de leefstijlen op landelijk niveau te koppelen aan lokale marktinformatie, kunnen wij op elk gewenst schaalniveau een vertaalslag maken naar kansrijke doelgroepen en leefstijlen, concrete woonproducten, woonmilieus en bijbehorende organisatorische aspecten.
Soulife Leefstijlen
Soulife onderscheidt twaalf leefstijlen. Elke leefstijl kenmerkt zich door een veel voorkomende combinatie van kernwaarden. Deze kernwaarden zijn bepalend voor de keuzes die mensen maken in het leven en daarmee ook van invloed op de keuze voor een huis en een buurt. Alle kernwaarden die volgens ons van invloed zijn op het woongedrag van mensen, zijn verdeeld over een zestal platforms. Per platform en leefstijl hebben wij zicht op de leefwijze, algemene voorkeuren en de meer specifieke (kwalitatieve) leef- en woonwensen en eisen. Dit varieert van wensen voor voorzieningen, bereikbaarheid en sociale contacten in de buurt tot wensen over het woonoppervlak van de woning, type buitenruimte, sfeer en gewenste betrokkenheid en zeggenschap over ontwikkelingen in de buurt.
Soulife Woonmilieus
Woonmilieus combineren fysieke, sociale, economische en organisatorische kenmerken en vormen de spil in onze vertaalslag van vraag naar aanbod. Omdat wij bij al deze kernmerken een uitgebreid beeld hebben van wat de verschillende leefstijlen belangrijk vinden, kunnen wij een woonomgeving creëren die de doelgroep daadwerkelijk aanspreekt. In Soulife Woonmilieus onderscheiden wij twaalf woonmilieus op het vlak van economische positie en sociale binding van bewoners met hun woonomgeving. Deze variëren van recht toe recht aan uitbreidingswijken waar het prettig wonen is voor gezinnen tot hele specifieke woongebieden die bijvoorbeeld gebaseerd zijn op een gemeenschappelijke interesse van bewoners. Voor elk van de woonmilieus hebben wij zicht op aspecten als functiemix, sfeer en zeggenschap. Woonmilieus zijn ‘gevoelsgebieden’ en geen gebieden met harde grenzen. Mensen maken het woonmilieu en hiermee wordt tegelijk de relatie met onze leefstijlen gelegd.
1 reactie
Peter van der Bel · 03/03/2015 op 15:23
ik heb jullie woondrijfveren test gedaan incl de vervolgvragen. Ik vond het een interessante test en in de uitkomst Wereldburger kan ik mij goed vinden.
Ik ben ook benieuwd naar de definities van de andere Leefstijlen. Kunnen jullie die mij mailen dan wel naar een document verwijzen.