Is er een match tussen de toekomstige woningvraag en het huidige woningaanbod van de Woningstichting in Wageningen? Die vraag stelt de Woningstichting zichzelf. Aan Beyond Now heeft zij vervolgens gevraagd om haar te ondersteunen in het opstellen van een nieuwe portefeuillestrategie.
De achtergrond van deze vraag ligt in het feit dat de Woningstichting haar huurders nog beter wil kunnen bedienen en inzicht wil krijgen in het profiel van haar huurders in de komende jaren. Daarnaast levert het veranderende imago van Wageningen als studentenstad en City of Life Sciences de vraag op wat daarvan de betekenis is voor de corporatie. Worden met zo’n imago bijvoorbeeld ook nieuwe doelgroepen getrokken voor wie de Woningstichting er zou moeten zijn?
We gaan in deze portefeuillestrategie niet alleen in op de woningen in verschillende typologieën en prijssegmenten. Nadrukkelijk beschouwen we de woningen ook in de context van het omliggende woonmilieu, de sfeer, voorzieningen, toegankelijkheid, de mogelijke interacties met de buurt, homogeniteit of heterogeniteit en de toekomstwaarde. het proces: we zoeken de huurder van de Woningstichting op, om op buurtniveau in co-creatie de juiste en vanuit de bewoners gewenste richtingen te kunnen duiden. Wij zijn gewend dat te doen door gebruik te maken van drie invalshoeken: hardware, software en orgware. Dat geeft ons een breder beeld van waar de kansen liggen dan wanneer we sec de (woon)technische kwaliteiten zouden analyseren.
0 reacties