Wij zijn ervan overtuigd dat als mensen prettig wonen dat twee prachtige effecten heeft. 1) De mensen zijn gelukkiger en actiever in de samenleving, en 2) de economie en de woningmarkt varen er wel bij. Vanuit die wetenschap geloven wij dat vraaggestuurd ontwikkelen en beheren van groot belang is in onze samenleving. Het is dus onze taak om te zorgen voor huizen waarin mensen heel graag wonen. Mooie huizen, duurzame huizen en betaalbare huizen in aantrekkelijke buurten.
Bijzonder is het om te ervaren dat vraaggestuurd werken ook nog eens ontzettend leuk is en veel energie oplevert. Heel veel energie zelfs omdat wonen niet meer over de stenen alleen gaat, maar vooral over mensen, hun levens, hun ambities. En nu de woningmarkt ook onze opdrachtgevers aanzet tot een meer consumentgerichte koers, merken we dat elke week opnieuw. Zo zijn we meerdere keren per week aan de slag in panelworkshops of brainstormsessies met geïnteresseerde huurders of kopers op zoek naar een nieuw huis, bewoners van een buurt die herontwikkeld wordt of omwonenden en anderszins belangstellenden. En voeren we tussendoor verschillende gesprekken over wonen en woonbeleving met woonconsumenten. De enquêtes die we inzetten zijn daarmee nog ons meest abstracte instrument om inzichten met consumenten te delen. Daarmee levert deze manier van werken ons ook veel contacten op. In feite zijn we een klein beetje aan het makelen, zo lijkt het soms. We koppelen nieuwe en bestaande contacten aan nieuwe (en bestaande) woningen van onze opdrachtgevers.
Einstein zei het decennia geleden al eens: “We can’t solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them”. Onze andere, vraaggestuurde aanpak kent daarom een insteek die niet alleen uitgaat van hardware en software elementen, maar met name de verweving laat zien met en vanuit de orgware. Orgware gaat over zeggenschap, verantwoordelijkheid, rollen, beheer en vermarkten op basis van de verbinding tussen bewoners en hun huizen. Orgware kijkt niet alleen naar het nu, maar heeft nadrukkelijk de toekomstige waarde in het vizier. Hardware behandelt de stenen, de euro’s en de mix aan functies in een gebied. Software gaat over het verhaal, imago en identiteit en de context van (ruimtelijke) ontwikkelingen. Hardware, software en orgware kunnen niet zonder elkaar. Waar we in Nederland de orgware heel lang niet interessant hebben gevonden, is de tijd aangebroken om deze richting weer op te pakken.
Een vraaggestuurde aanpak die insteekt op voornoemde elementen is heel goed meetbaar en concretiseerbaar. Wij gebruiken daar onder meer ook een doelgroepgericht model voor waarmee we de marktruimte en marktkansen voor nieuwe woonconcepten ook cijfermatig in beeld brengen. De voornaamste verschillen met de manier waarop we vijf jaar geleden ontwikkelden liggen in 1) het feit dat we niet aan gemiddelde woningen werken, maar aan specifieke, klantgerichte en daarmee marktconforme woningen, en 2) in het besteden van tijd en geld aan andere stappen in het ontwikkelproces. Minder algemene marketing en meer binding. Meer directe kosten in vroege planfasen maar minder onvoorzien. En meer zekerheid van afzet of verhuur aan het begin van het ontwikkelproces. Het moge duidelijk zijn dat plannen alleen nog succesvol zullen zijn als we de klanten kunnen binden. En dat kan alleen door gastvrij te zijn naar die klanten, ze serieus te nemen en goed te luisteren naar hun wensen en eisen. Omdat deze stappen een mix zijn van ratio en emotie kunnen we gelukkig onze kunst van het verleiden uitoefenen. In de lijn van, nogmaals, Einstein: “Gravitation is not responsible for people falling in love”.
0 reacties