Ja, dat kan. Flexwoningen zijn namelijk allang geen ‘containerwoningen’ meer. Waar ze in het verleden vooral de associatie opriepen met laagwaardige (onaantrekkelijke) tijdelijke units voor een opeenstapeling van kwetsbare doelgroepen die weinig binding hadden met hun omgeving, kunnen we tegenwoordig spreken over hoogwaardige, circulaire en verplaatsbare nieuwbouwwoningen. De meeste flexwoningen voldoen tegenwoordig aan het “Bouwbesluit nieuwbouw”.  Maar dan met het belangrijke verschil dat ze gemakkelijk te verplaatsen zijn, mocht dat in de toekomst eventueel nodig zijn. Daarmee zijn ze strategisch inzetbaar op tijdelijk beschikbare locaties. Omdat flexwoningen in de fabriek geprefabriceerd worden, is ook de ontwikkel- en bouwperiode relatief kort en klimaatvriendelijk. Ze zijn overigens ook steeds vaker van hout.

Al deze eigenschappen maken dat steeds meer woningcorporaties, gemeenten en andere initiatiefnemers de kansen zien van ontwikkelen met verplaatsbare woningen. Daarbij is de businesscase echter nog altijd een belangrijke uitdaging. Wat na de eerste tijdelijke exploitatieperiode? Draagvlak bij omwonenden is ook vaak een aandachtspunt – vanwege het bovengenoemde imagoprobleem. Bovendien is er nog veel te winnen op het gebied van visie- en conceptontwikkeling aan de voorkant van projecten: hoe wonen en leven mensen hier straks en hoe vertaalt dat zich in woonprogramma, voorzieningen, typologie, prijsniveaus, uitstraling, collectiviteit, beheer, samenwerkingspartners, toewijzing, contracten, etc. etc??

In opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en vanuit het Expertteam Woningbouw adviseert Annelies gemeenten en corporaties die concreet aan de slag willen met flexwonen. In opdracht van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening werkt Annelies aan een Rijksfaciliteit die in de volksmond nog ‘Flexcity’ heet: een fysieke achtervang voor hoogwaardige verplaatsbare woningen. Kortom, mocht je meer willen weten over ontwikkelen met verplaatsbare woningen…bel Annelies voor de kansen, aandachtspunten en Rijksinspanningen op dit vlak!

(Foto: STEK, Rosmalen – net na oplevering)


0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.