In de vertaling van wensen en eisen van mensen naar een aantrekkelijk huis in een attractieve woonomgeving zijn onze instrumenten van groot belang. De toolbox die wij al enkele jaren met succes toepassen bevat drie afdelingen, met daarin 28 instrumenten. De drie afdelingen zijn hardware, software en orgware. De instrumenten onder de noemer hardware (stenen, vierkante meters etc) passen we in Nederland al eeuwenlang, met veel succes toe; die onder de noemer software (identiteit, context etc) voelen we inmiddels één tot twee decennia goed aan; de instrumenten bij orgware (zeggenschap, marketing etc) zijn nieuw, of relatief nieuw. Het is onze overtuiging dat het komende decennium de aandacht vooral uit zal gaan naar de elementen van orgware, in samenhang allicht met hard- en software.
De 26 elementen die wij onderscheiden, hanteren we in de vele conceptontwikkelingen waaraan we werken op het niveau van afzonderlijke leefstijlen of in een combinatie. Dat geeft de mogelijkheid om voor verschillende doelgroepen en leefstijlen de wensen en eisen te vertalen naar huizen en woonomgevingen. Vooralsnog gebruiken we de hieronder genoemde 28 elementen. Vind je dat wezenlijke elementen ontbreken? Wil je een bijdrage leveren aan de doorontwikkeling hiervan? Laat het ons weten.
hardware | software | orgware |
functiemix | sociale cohesie | participatie ontwikkeling |
ligging | levendigheid | participatie beheer |
dichtheid | identiteit | financiering ontwikkeling |
groen en wter | imago | financiering exploitatie |
kwaliteit (semi) openbare ruimte | iconen | delen |
bereikbaarheid auto | architectuurbeeld | collectief particulier opdrachtgeverschap |
bereikbaarheid ov | sociale veiligheid | bereiken doelgroep: media |
economische positie | context / verhalen | bereiken doelgroep: netwerken |
duurzaamheid | tijdelijkheid | |
verkeersveiligheid | rechtspersoon |
0 reacties